Motocyklem przez Wietnam
Motocyklem przez Wietnam, czyli nasza trasa z Sajgonu do Da Nang
Ten post skierowany jest przede wszystkim do osób, które chcą budżetowo przejechać motocyklem przez Wietnam. Nasza podróż podzielona była na 2 etapy. Południową i środkową część kraju robiliśmy w maju, a północną we wrześniu.
Po wjeździe do kraju plan był taki, że kupujemy motocykl w Sajgonie i przez miesiąc próbujemy dojechać do Da Nang, czyli do środkowej części, nie śpiesząc się przy tym wcale. Tak też uczyniliśmy.
Wszystkie wpisy o Wietnamie znajdziecie klikając tutaj.
- Motocyklem przez Wietnam, czyli nasza trasa z Sajgonu do Da Nang
- Kiedy najlepiej podróżować motocyklem przez Wietnam południowy?
- Czy podróżowanie motocyklem przez Wietnam jest bezpieczne?
- Motocyklem przez Wietnam- Mapa naszej podróży
- Motocyklem przez Wietnam – Co polecamy zobaczyć na trasie?
- Motocyklem przez Wietnam – noclegi na trasie
- Vlogi z trasy – Motocyklem przez Wietnam
Jak kupić motocykl w Wietnamie?
Wszystko zależy od Waszego budżetu. W naszym przypadku, ze względu na długą podróż po Azji stwierdziliśmy, że 400$ to będzie odpowiedna suma pieniędzy. Wzięliśmy pod uwagę ile wydalibyśmy na przemieszczanie się między miastami oraz w wybranych przez nas destynacjach na wypożyczenia skutera. Można jednak znaleźć motocykle o wiele tańsze np. za 250$. Takie także widzieliśmy, ale ich stan nie był najlepszy.
Najlepszym wyborem od samego początku dla nas była Honda Win Detech, czyli najpopularniejszy motor wśród budżetowych podróżników. Koniecznie z silnikiem DETECH. Występuje on w różnych pojemnościach, od 110cm3 do 127cm3. Czytaliśmy różne opinie na temat awaryjności, jak i o tym, że w Wietnamie występują chińskie odpowiedniki. Zastanawialiśmy się całkiem długo, który silnik będzie najlepszy. Ostatecznie doszliśmy do wniosku, że za 400$ nie można się spodziewać czegoś niezawodnego pod każdym względem. Do tego koszt naprawy czegokolwiek w tym 'wynalazku’ jest śmiesznie tani.
Przy doborze motocykla, ważne jest to, aby była manualna skrzynia biegów. O wiele lepiej jest wtedy przemieszczać się po nierównym terenie, pokonywać wzniesienia i hamować silnikiem z górki przy większym obciążeniu.
My Hondę kupiliśmy trochę za drogo, od handlarza, który obiecał odkupić od nas motocykl w Da Nang odrobinę taniej. Stąd nasza decyzja, żeby nie martwić się o sprzedaż. Koniec końców straciliśmy na motocyklu 150$. W cenie był montaż stelażów na dwa duże plecaki po obu stronach Hondy oraz jeden tuż za siedzeniem pasażera. Warto się w takie stelaże zaopatrzyć przed wyprawą, jeżeli masz dużo bagażów. Znacznie ułatwiają podróżowanie. Czasami stelaże już są przymocowane.
Kolejna sprawa to w ile osób i z iloma bagażami planujecie przemieszczać się po Wietnamie na jednym motocyklu. Jeśli podobnie jak my, czyli 2 osoby i do tego bagaże, to może być czasami problem w podjechaniu pod górkę. A ich w Wietnamie jest całkiem sporo. Ostatecznie nam się udało, ale było czasami ciężko. Do tego dochodzi wysoka temperatura (raz odczuwalną mieliśmy 47°C) i mała Honda czasami nie chciała jechać, dosłownie stawała.
Natomiast jest to bardzo dobry motocykl i w zupełności wystarczający dla jednej dorosłej osoby + jeden lub dwa bagaże. Mowa ciągle o budżetowej podróży po Wietnamie.
Przy zakupie motocykla musisz dostać od sprzedającego niebieską kartę tzw. Blue Card. Jest to coś takiego jak u nas dowód rejestracyjny. Musisz mieć ją zawsze przy sobie, ponieważ podczas kontroli policyjnej podobno jest sprawdzana. Piszemy podobno, bo nas policja nie zatrzymała ani razu. Poza tym jest ona wymagana w momencie sprzedaży motocykla. Tak samo mógłby być problem, gdybyśmy się zdecydowali przekroczyć na nim granicę kraju. Kolejna rzecz o której należy pamiętać, to wymiana oleju w silniku co 1000 km. Nam powiedziano, że najlepiej to robić co 700km.
Gdzie i jak szukać motoru?
Jeśli planujesz robić Wietnam na motocyklu lepiej zrobić trasę w drugą stronę, tzn. inaczej niż my, czyli od Hanoi do Sajgonu. W Hanoi motocykl kupicie za 250$, a w Sajgonie może się udać sprzedać nawet za 300$, więc jak ma się szczęście to można jeszcze na tym zarobić.
Motocykla najlepiej szukać na grupach na Facebooku, ewentualnie przez Google Maps, czytając opinię na temat sprzedawcy.
Kolejna i już ostatnia rzecz to targowanie. Znajdźcie sobie kilku sprzedawców, przejdźcie się do nich, zapytajcie o ceny. Wybierzcie odpowiedniego i wtedy zbijajcie cenę ile się tylko uda. Jeśli to nie przejdzie u jednego, zawsze można podejść do kolejnego i targować się z innym.
Policja w Wietnamie
Władze wietnamskie nie uznają polskiego prawa jazdy, a możliwość posługiwania się międzynarodowym prawem jazdy przez obcokrajowców w praktyce bywa problematyczna. Może się zdarzyć tak, że nawet jeśli będziesz mieć uprawnienia i zatrzyma Ciebie policja, będziesz najprawdopodobniej zmuszony dać łapówkę. Wszystko zależy od tego na kogo trafisz.
W naszym przypadku było tak, że Agata specjalnie zrobiła prawo jazdy w Tajlandii na tą okoliczność. Na szczęście przez ponad 2000 km ani razu nie mieliśmy kontroli, mimo tego, że całą drogę prowadził i tak Paweł.
Nasz tip. Jeśli będziesz kiedykolwiek w sytuacji, gdzie z daleka zobaczysz policję to najlepiej zatrzymać się na chwilę. Jest to idealny czas, aby odpocząć przed dalszą drogą do momentu, aż policja pojedzie. W ostateczności jeśli już dojdzie do kontaktu trzymać na wszelki wypadek w portfelu 100-200k dongów i mówić, że więcej się nie ma i masz tylko kartę do bankomatu. Wysokie prawdopodobieństwo, że policja nie będzie nawet mówić po angielsku.
Kiedy najlepiej podróżować motocyklem przez Wietnam południowy?
Tak jak wspomnieliśmy na początku posta, akcję „motocyklem przez Wietnam” robiliśmy od początku maja, przez cały miesiąc. Poniżej wskazówka kiedy najlepiej robić trasę przez Wietnam.
- Na północy kraju dominuje klimat monsunowy i zwrotnikowy wilgotny. Okres od maja do października charakteryzuje się wysokimi temperaturami osiągającymi około 30°C oraz intensywnymi opadami deszczu (w szczególności lipiec-sierpień), a czasami występują także tajfuny. Zima, od listopada do kwietnia jest zdecydowanie chłodniejsza, ze średnią temperaturą wynoszącą około 16°C i sporadycznym deszczem. Najlepszy okres na zwiedzanie północy Wietnamu to okres od połowy września do połowy grudnia oraz marzec-kwiecień.
- W centralnej części panuje klimat przejściowy między północą, a południem. Pogoda bywa tu zmienna i może się ona zupełnie różnić między Hue, a Da Nang, które dzieli jedynie 92 km oraz przełęcz. Najlepszy okres do podróżowania trwa od kwietnia to sierpnia. Średnia temperatura wynosi wtedy około 24 – 25ºC.
- Na południu Wietnamu, w strefie klimatu tropikalnego, przez większą część roku jest gorąco. Temperatura oscyluje między 25 a 30°C. Ochłodzenie następuje głównie w okresie od listopada do stycznia. W tej części kraju wyróżnia się dwie główne pory roku: suchą i deszczową. Pora sucha trwa od grudnia do maja, natomiast pora deszczowa od czerwca do listopada. Największe opady są między styczniem, a październikiem. Średnia wilgotność powietrza wynosi aż 84% przez cały rok.
Czy podróżowanie motocyklem przez Wietnam jest bezpieczne?
Po miesiącu i ponad 2000 km w trasie możemy stanowczo powiedzieć, że nie. Jeśli nie ma się opanowanych podstawowych umiejętności jazdy na skuterze, czy małym motocyklu, to będzie ogromny problem w przemieszczaniu się. Wietnam to nie Europa, tu panują zupełnie inne reguły. Na drogach jest czasami totalny chaos, ale wszystko jakoś działa. Kilka głównych zasad:
- Większy ma zawsze pierwszeństwo nawet jeśli w rzeczywistości go nie ma.
- Generalnie zasady ruchu drogowego to tylko sugestia.
- Bywa tak, że na rondzie ustępuje się tym, którzy na nie wjeżdżają.
- Trąbienie, trąbienie i trąbienie – nadużywanie klaksonu to standard. Nie zliczymy ile razy jechaliśmy poboczem, a i tak jakiś tir/bus postanowił sobie na nas trąbnąć i oboje podskakiwaliśmy. Kiedy się trąbi? Zawsze, każdy powód jest dobry. Wjeżdża się na skrzyżowanie? Omija się coś? Rusza się? Stoisz na poboczu? Zawsze jest na to czas.
- Jazda pod prąd? Czemu nie! Po co przejeżdżać na drugą stronę ulicy, jak się chce tylko podjechać 1 km.
- Oczy dookoła głowy – prowadząc trzeba być w 200% skupionym. W każdej chwili ktoś może włączyć się do ruchu, nie patrząc czy coś nadjeżdża.
- Dodatkowo na trasach międzymiastowych trzeba uważać na ciężarówki. Kierowcy tych ogromnych pojazdów nie zwracają uwagi na motocykle.
- W miastach jest tak gęsto od motocykli, że trzeba wymuszać pierwszeństwo, aby skręcić z prawego pasa w lewo, nawet jeśli masz zielone światło.
TIP: Rób przerwę co 50-60 km. Zatrzymuj się tam, gdzie są rozwieszone hamaki – takich miejsc jest na trasie pełno. Jest to idealna opcja na bolący tyłek! Dziennie załóż sobie max 150 km, chociaż i tak pod koniec robiliśmy max 120 km.
Motocyklem przez Wietnam- Mapa naszej podróży
Motocyklem przez Wietnam – Co polecamy zobaczyć na trasie?
Z południowej części polecamy tylko Hoi An, Hue i My Son.
Jeśli jednak zdecydujesz się na trasę z Sajgonu w kierunku północy tak jak my, to najlepiej jechać od razu do Da Lat. Tam trasą QL27 wrócić na wybrzeże omijając Mui Ne oraz Phan Thiết (strasznie brudne, pełne śmieci i plastiku dwa miasteczka) do miejscowości Phan Rang-Tháp Chàm. Stamtąd drogą DT702 dojechać do małej rybackiej wioski Vinh Hy. Tam najlepiej przenocować jedną nockę, a kolejnego dnia dalej na północ tą samą trasą, aż do Nga Trang.
Nha Trang to kurort wietnamski, gdzie przebywa bardzo dużo obcokrajowców, przede wszystkim z Rosji. My za kurortami nie przepadamy, ale można zatrzymać się tu na 2-3 dni odpocząć. Coś zjeść dobrego i przygotować motocykl do dalszej podróży. W samym mieście do zwiedzania jest niewiele. Jedno miejsce to Świątynia Po Nagar, gdzie codziennie są tłumy ludzi (dlatego zrezygnowaliśmy) oraz Long Son Pagoda. Poza tym jedna miejska plaża i punkt widokowy na miasto Mũi đá dê núi cô tiên.
Wyjeżdżając z Nha Trang, dalej na północ warto przejechać się trasą Phạm Văn Đồng. Bardzo ładne widoki na wybrzeże.
Kolejna fajna droga z widokami zaczyna się od Đại Lãnh. Trasą QL1 dojeżdża się do QL29, aż do miejscowości Tuy Hòa. Od Tuy Hòa, aż do samego Hoi An dla nas osobiście nic ciekawego. My zatrzymywaliśmy się tylko na nocleg i jazda dalej w kierunku północy.
Oczywiście nie można pominąć trasy od Da Nang do Hue. Mowa o Đỉnh đèo Hải Vân z najpiękniejszymi widokami w tej części kraju, jeśli chodzi o trasy motocyklowe. Krajobrazy, zakręty wzniesienia i górki. Jeśli lubicie coś takiego to polecamy w 100%.
Nasze top 5 w Wietnamie opisaliśmy w oddzielnym artykule.
Motocyklem przez Wietnam – noclegi na trasie
Vlogi z trasy – Motocyklem przez Wietnam
*Mała prośba – jeśli uważasz, że artykuł jest pomocny i chciałabyś/chciałbyś nam wynagrodzić pracę nad blogiem, a zamierzasz wynająć auto, kupić bilet przez aplikację czy zarezerwować nocleg to skorzystaj z linków w tym artykule (linki afiliacyjne). Ty zapłacisz dokładnie tyle samo, a my dostaniemy od danej strony drobną prowizję, motywującą nas do dalszego rozwijania bloga.
Dziękujemy z góry!