ALACATI-CESME-SIRINCE-ATRAKCJE-W-TURCJI-MIASTECZKA-GRECKIE-W-TURCJI-CO-ZOBACZYC-W-TURCJI

Turcja – 3 greckie miasteczka, które musisz zobaczyć. Alacati, Cesme i Sirince

Podziel się artykułem z innymi

Turcja to kraj, który nas urzekł przez swoje kontrasty, kulturę, bogatą historię, a na krajobrazach kończąc. Turyści najczęściej skupiają się na 3 miejscach, a mowa o Stambule, Antalayi oraz Kapadocji. Wcale się zresztą nie dziwimy, bo są to niesamowite miejsca. Jednak istnieją także te mniej znane, lecz równie urokliwe, które zasługują na odkrycie.

Wśród nich na pewno na uwagę zasługują: Alacati, Cesme i Sirince. Są one znane przede wszystkim ze specyficznej zabudowy oraz bardzo chętnie odwiedzane przez lokalnych turystów. We wpisie znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje dotyczące tych 3 niezwykłych miejscowości.

Alacati, czyli najpiękniejsze greckie miasto w Turcji

Alaçati leży 72 km na zachód od Izmiru, na krańcu półwyspu Çeşme. Uważane jest za jedno z najpiękniejszych i najbardziej malowniczych miasteczek w Turcji. Nam naprawdę przypadało do gustu. Można wręcz rzec, że nas totalnie zauroczyło. Alacati zachwyca wąskimi, brukowanymi uliczkami, białymi domkami z niebieskimi okiennicami i wyjątkową atmosferą a’la grecką (może właśnie dlatego tak bardzo nam się spodobało).

Gdyby ktoś nas zawiózł do Alacati, nie mówiąc jaki to kraj to od razu byśmy powiedzieli: to przecież Grecja.
Nie tylko z wyglądu, ale także z zapachu, który unosi się z restauracji, ale także z kramarzy. Można kupić różnorodne przetwory, mydła i “oka proroka”, które jak się wierzy chronią przed złem. Amulet znany jest jako “nazar boncuğu” i jest bardzo popularny nie tylko w Turcji, bo w wielu innych krajach regionu Bliskiego Wschodu i śródziemnomorskiego. To co zdradza, że jest się w Turcji to wszechobecny kebab. Uwielbiamy tego typu klimaty.

Alacati jest znane z charakterystycznych wiatraków, które mają długą historię i były pierwotnie używane do mielenia ziarna oraz jako pompy wodne do zasilania okolicznych pól. Region ten jest znany z silnych wiatrów. Właśnie dlatego już od zarania dziejów wykorzystywano jego siłę. Głównie przez Greków, którzy mieszkali tu aż do 1923 roku. Z tego też względu czuliśmy się jak na greckiej wyspie.

Wspomniane wiatry sprawiają, że Alaçatı jest popularnym miejscem wśród miłośników sportów wodnych, takich jak windsurfing i kitesurfing. Okoliczne plaże są wręcz idealne do uprawiania tych sportów. Jednak, jeżeli lubisz popływać to może się okazać, że fale skutecznie to utrudnią. Podczas naszego pobytu byliśmy w sumie ok. 15 min na dwóch plażach, ponieważ tak wiało, że z nich uciekliśmy, a mowa o:

• Ilıca Beach – to najpopularniejsza plaża w okolicy, znana z długiego odcinka plaży i z dość spokojnej wody w sezonie. Zejść do morza jest delikatne, więc jest to dobra opcja dla rodzin z dziećmi. Plaża jest publiczna i bezpłatna.
  • Delikli Koy/Çark Plajı – te dwie plaże są dokładnie po drugiej stronie miasta. Jest tam ich całkiem sporo, więc można znaleźć mniej obleganą, bez żadnej infrastruktury, na idealny relaks.
Noclegi w Alacati

WAŻNE! Jeśli będziesz szukać noclegów na Booking.com będąc już w Turcji, to ważne jest, aby ustawić w telefonie, czy innym urządzeniu inny VPN niż turecki. W innym przypadku, portal nie wyszuka noclegów (info z 2024r.).

Poniżej nasze propozycje noclegów:

Gdzie zjeść w Alacati -Turcja

Z racji tego że miasteczko jest mocno turystyczne, to w samym centrum ceny w restauracjach są dość wysokie, a opinie na Google maps nie należą do dobrych, my postanowiliśmy zjeść trochę na uboczu.
Znaleźliśmy jedną knajpkę z dobrymi opiniami i właśnie to ją polecamy. Mowa o Sakizlar Restaurant

Cesme z nadmorskim klimatem i wieloma punktami widokowymi

Cesme położone jest 75 kilometrów na zachód od Izmiru na półwyspie Karaburun. Miejscowość jest znanym nadmorskim kurortem pośród lokalnych turystów. Choć popularny wśród miejscowych, nadal pozostaje nieodkryty dla wielu zagranicznych turystów, którzy częściej wybierają opisane już Alacati. Widoczne jest to przede wszystkim w restauracjach, gdzie nie jest łatwo dogadać się po angielsku, a menu jest najczęściej tylko w języku tureckim.

W Cesme oprócz pięknej starówki jest zamek zbudowany w XV wieku przez Genueńczyków, a później rozbudowany przez Osmanów. Zamek Cesme jest jednym z najważniejszych historycznych punktów w mieście. W środku mieści się muzeum archeologiczne, w którym można podziwiać eksponaty związane z historią regionu. W pobliżu można również zobaczyć typowe osmańskie chaty.

Cesme to również miejsce tętniące życiem nocnym, z mnóstwem barów i klubów, gdzie można bawić się do białego rana. Miasto dynamicznie się rozwija, ale na całe szczęście wciąż zachowuje swój klimat.

Punkty widokowe

Dzięki swojemu położeniu na półwyspie oraz urozmaiconej topografii, Cesme oferuje wiele punktów widokowych idealnych do podziwiania okolicy, czyli Morza Egejskiego i okolicznych wysp.

• Jednym z najbardziej znanych punktów widokowych jest wcześniej już wspomniany Cesme Castle. Jednak za wejście do zamku pobierana jest opłata w wysokości 130 lir i otwarty jest do 20.30 w sezonie.
  • Kolejne miejsce gdzie lubiliśmy spędzać czas to Weisser Turm, czyli latarnia morska. To bardzo spokojne miejsce i bez problemu można znaleźć zakątek tylko dla siebie. Jest to także dobry punkt na podziwianie zachodu słońca. W pobliżu jest ogromny parking, gdzie bezpłatnie można zostawić auto albo rozstawić się kamperem.
  • Nasze top 1 to Sunset view, gdzie byliśmy codziennie na zachodzi słońca. Mały minus to taki, że punkt ten znajduje się przy dość ruchliwej drodze.
Noclegi w Cesme

Jak prawie zawsze polecamy nasz nocleg (ten pierwszy) w którym mieszkaliśmy podczas pobytu. Bardzo miły właściciel, lokalizacja lekko na uboczu, ale do centrum spacerkiem dojdzie się w 10 minut.

Gdzie zjeść w Cesme – Turcja

W Cesme jedliśmy najczęściej w Asucan oraz Gurmes Kebap Ceşme.

Zarówno Cesme, jak i Alacati oferują wiele punktów widokowych, które pozwalają podziwiać przepiękne panoramy Morza Egejskiego, okolicznych wysp oraz urokliwych miasteczek. Idealne dla osób, które szukają spokoju.

Sirince które słynie z win owocowych

Sirince, to kolejne urokliwe miasteczko z naszego top. Położone jest w pobliżu starożytnego miasta Efez, które jest zdecydowanie bardziej popularne, zaledwie 8 km na wschód od Selçuk. W Sirince żyje całkiem sporo katolików. Jest to mała wioska grecka, która znana jest ze swojej unikatowej architektury, które przypomina nam Berat w Albanii i wyjątkowych owocowych win. Miasteczko żyje z turystki. Pełno tu kramarzy z rękodziełem, restauracji, kawiarni i lodziarni.

DJI 0330 HDR

Sirince jest szczególnie znane z produkcji win owocowych, które stały się jego wizytówką. Wina te są wytwarzane z różnych owoców, takich jak brzoskwinie, maliny, granaty i czereśnie, co nadaje im wyjątkowy smak i aromat. W miasteczku znajduje się wiele winnic i małych sklepików, gdzie można degustować i kupić te wyjątkowe trunki. Warto odwiedzić lokalne winiarnie, aby poznać proces produkcji i spróbować różnych gatunków win, które z pewnością zachwycą każde podniebienie.

Tak jak już wspominaliśmy wcześniej w Turcji jest generalnie problem z dogadaniem się w języku angielskim. Menu w knajpach często jest jedynie po turecku. Tutaj jest inaczej. Bez problemu znajdzie się ktoś, kto mówi po angielsku i będzie próbował coś sprzedać.

Sirince jest odwiedzane przez turystów z całego świata i jest tu dość tłoczono – nawet poza sezonem, jak to było w naszym przypadku. W dni powszednie jest tu mniej osób.

Noclegi w okolicy Sirince

My zdecydowaliśmy się na nocleg w okolicy Sirince, czyli w miejscowości Selcuk ze względu na słynne stanowisko archeologiczne Efez, do którego początkowo mieliśmy w planie się wybrać. Nasz nocleg to ten pierwszy, który oczywiście polecamy. Właściciel noclegu ma również restaurację o której piszemy poniżej.

Gdzie zjeść w Sirince – Turcja

My akurat nie stołowaliśmy się w Sirince, natomiast jeśli będziecie przejeżdzać przez Efez ( a prawdopodobnie będziecie) to polecamy szczególnie odwiedzić Ali Baba & Mehmet Kebab House

Turcja samochodem, czyli jak najlepiej podróżować po Turcji?

Całą Turcję objechaliśmy wypożyczonym autem i polecamy Wam zrobić tak samo. W szczególności jak planujecie dużo się przemieszczać. Standardowo samochód rezerwowaliśmy na DiscoverCars, na lotnisku Stambule. Wpis o wypożyczeniu auta w Turcji znajdziesz tutaj. Opisaliśmy w nim wszystkie najważniejsze informacje m.in. o czym pamiętać przed wynajmem, o parkowaniu czy autostradach.

Relacja z naszego pobytu w Turcji

*Mała prośba – jeśli uważasz, że artykuł jest pomocny i chciałabyś/chciałbyś nam wynagrodzić pracę nad blogiem, a zamierzasz wynająć auto, kupić bilet przez aplikację czy zarezerwować nocleg to skorzystaj z linków w tym artykule (linki afiliacyjne). Ty zapłacisz dokładnie tyle samo, a my dostaniemy od danej strony drobną prowizję, motywującą nas do dalszego rozwijania bloga.